Whitelight Theater F: Fra smør til margarin

20.02.2017 (1:12 pm)Postet av: – kategori: Bildeserier,Kjellern,kunst  

I samarbeid mellom Munch Museet, Galleri 1857 og vårt eget Whitelight Theater F produserte vi ved Regissør Pernille Lindstad er tverrfaglig teaterstykke i to akter. Utspillt på henholdsvis 1857 og i kjeller-lokalene her på Whitelight. Stykket som ble fremført her omhandlet Pellerin Auguste som oppfant margarin, det første menneskeskapte mat-produktet – og fikk bygget Christinia Margarin fabrikk – altså våre lokaler. Her er et lite bildedryss fra premieren!

Regissør: Pernille Lindstad
Kuratorer: Jenny Kinge og Natalie Hope O’Donnell (Munchmuseet).

Medvirkende: Petter Ballo, Pablo Castro, Anita Fogge, Martin Furulund, Torgeir Gabrielsen, Øyvind Røsrud Gundersen, Siri Hjorth, Geir Hytten, Marius Håndlykken, Ingvild Isaksen, Johanne Scheen Jahnsen, Lise Kristin Kvenseth, Samantha Lawson, Ingrid Liavaag, Odd Sylvarnes Lund, Åsa Hillingseter Løyning, Andreas Strand Renberg, Benjamin Lønne Røsler, Kjersti Aas Stenby, Matthew Trustham, Endre Tveitan og Steffen Oftedal.

Foto: Pernille Sandberg

Bror Forsgren / Lars Petter Pettersen – In a time when God was One

10.11.2015 (10:34 am)Postet av: – kategori: Musikk,studio1,Video  

Lars Petter Pettersen og Marcus Forsgren aka Bror Forsgren slapp i dag videosamarbeidet til den eklektiske singelen ‘In a time when God was One’ fra Brors første soloalbum etter The Lionheart Brothers, Jaga Jazzist og Silence The Foe.

Med Silas Henriksens kryptiske dansebevegelser og Lars Petters psykedeliske fantasi er videoen den perfekte match til låta.

(Se ‘Behind The Scenes’ fra produksjonen i Studio#1 under videoen.)

BTS by Oktawian Gornik

Pre – Oslo Runway SS 15

20.05.2015 (4:22 pm)Postet av: – kategori: Mote,Video  

Det har vært et slags stille vakum i den norske motescenen etter at Pål Vassbotten og Oslo Fashion Week i 2014 kastet inn håndkleet etter tyve år med standhaftig arbeid for å heve frem og vise hva norske designere har å melde. Og det er ingen hemmelighet at det har vært en formidabel oppgave både å lage en solid og interessant plattform og samtidig få endene til å møtes rent økonomisk i denne lille avstikkeren av verden Norge er.

Derfor var det nok mange som med spenning, iver og kanskje tilogmed skepsis, tok i mot nyheten om at fakkelen på nytt tennes i år. Denne gangen med This is pr som primus motor. Vi har tidligere samarbeidet tett med prosjektleder Ditte Kristensen flere år på rad med under-dog visningen UP [øpp], som hadde sin siste visning her i våre lokaler. Og det er ingen vi har mer tro på at kan skape og løfte en norsk visningsarena til det nivået de norske designerene fortjener,  vi var derfor ikke vonde å be da vi ble spurt om å være med på produksjonen. Dette er bare en teaser, en slags liten prøvesmak av den første offisielle åpningen av Oslo Runway som vil gå av stabelen i August. Vi håper den gir mersmak!

Nytt utstyr | Area 48 LED

31.03.2015 (5:05 pm)Postet av: – kategori: Film,Foto,hardware  

Danske BBS Lightning er blant de beste utviklerene og leverandørene når det kommer til LED belysning. BBS leverer noe av markedes beste utstyr for både tv, teater og ikke minst filmproduksjon. Derfor har vi kjøpt inn to Area 48 LED-lamper som vi har testet de siste månedene, og med strålende resultat.

BBS AREA 48 LED

Lampene er kompakte og enkle å bruke, enten man er på location eller i studio. De kan sammenlingnes med mer klassiske 1200 watts soft-lights, men representerer en ny generasjon av lysteknologi. Lampene har innebygd dimmer, hvor man kan justere styrken trinnløst fra 0-100. Fargegjengivelsen er hele 97 CRI, og man har mulighet til å benytte en medfølgene batteripakke for utendørs locationbruk eller for å ha full mobilitet. Den kan også gå rett i veggen med et standard AC-adapter og trekker kun 160W. Lampene leveres også med fargepaneler som gjør at man enkelt kan bytte fargetemperatur fra 3200 tungsten til 5600 dagslys, og med Chroma-Green for bruk av greenscreen, har det å sette et soft og balansert lys på en saturert vegg aldri vært lettere, selv når det er trangt om plassen.

BBS’s Area 48 er muligens det ultimate lysverktøy for deg som er ute etter kvalitet, brukervennlighet og ikke minst mye “myk kraft” i en lett pakke.

 

Pris per lampe, inkludert strømforsyning og fosforplate: 650kr eks mva

 

Fargetemperatur Ultra High CRI Chroma Green/ 95 CRI 2700k / 97 CRI 3200k / 95 CRI 4300k / 93 CRI 5600k / 95 CRI 6500k and Chroma Blue
Dimmer Flicker-Free Dimming from 0 – 100%
Lyd Silent Operation (no fan)
Reflektor Detachable Barn Doors
LED Premium LED Array – 50K hour life
Dimensjoner B: 356mm
H: 275mm
D: 115mm
Vekt 3.6 kg
 CRI  97
Lumen 4,147 @ 1m

Nytt utstyr | Hensel Porty 1200

12.10.2014 (2:58 pm)Postet av: – kategori: Foto,hardware  

Tyske Hensel har de siste årene laget bedre og bedre blitzutstyr. Derfor er vi veldig glade for å nå kunne tilby et av de aller beste batteripakkene som finnes. Det nye Hensel Porty 1200!

hensel porty 1200

 

Hele kitet er ultra-kompakt og veier kun litt over 6 kg, men det leverer likevel hele 1200ws som enten kan kjøres ut i en lampe, eller fordeles på to, symmetrisk eller asymetrisk. Utover bra med trøkk, er blinktiden også overaskende bra – raskere enn batteripakker fra andre velkjente produsenter du må punge ut langt mer for. På full styrke har du likevel en blinktid på 1/2500 sekund – kjører du ned styrken kan du få blink som kun varer i 1/8100 sekund – og skyte av et blink hvert 2 tiendelssekund! Du kan altså fryse det aller meste av bevegelse – og med et kit så lett at du kan henge stroppen over skulderen bevege deg sammen med det.
Lithium batteriet er det heller ingen ting å si på med over 200 blink på full styrke før det må lades, som gjøres på under en time! Ledelyset i lampene er byttet ut med 5600K LED lamper som også er med på å spare batteriet.

 

Alt i alt så er dette er en fantastisk pakke å kunne ta med seg på location! ..Til kun 1200,- kr/dagen.

Les videre »

Nils Bech / Benjamin Alexander Huseby – Trip Abroad

21.06.2014 (10:11 am)Postet av: – kategori: kunst,Mote,Musikk,Studioshoots,Video  

Den norske fotografen Benjamin Alexander Huseby  “slo gjennom” i 2001 med sin første serie for Dazed & Confused etter at Katy England så en av hans utstillinger og tok kontakt for å gjøre et samarbeid for Dazed & Confused samtidig som han fremdeles studerte ved London’s Chelsea College of Art. Siden det, har det sjelden gått en utgave av Vogue, Fantastic Man, Acne Paper,  The Gentlewoman, V Magazine,  Another Magazine, eller  i-D uten at Benjamins sjelfulle, og ofte litt off-key virkelighetsberretninger  – hårfint på knivbladet der kunst og mote møtes, har vært representert i ett av de.

 / 

Nils Bech beveger seg i landskapet som oppstår i spenningene mellom kunst-performance-musikk, egentlig utdannet i klassisk  musikk fant han sitt utrykk gjennom vennskap og samarbeid med blant andre avant-garde kunstneren Ida Ekblad med sine eksperimentelle akapella / performance stykker på galleriåpninger og museer. Det rykferske albumet “One Year” som denne videoen er laget i forbindelse med er hans tredje album etter suksessplata “Look Inside” fra 2010.

YouTube Preview Image
Regi: Benjamin Alexander Huseby
Cinematography: Cecilie Semec
Styling: Michael Nybråten
Make Up: Tina Solberg Torstad
Focus puller: Lars Helgeland
DIT and Camera assistant: Espen Henriksen
Postproduction: Morteza Vaseghi & Sement & Betong
 
Starring:
Gro Elise Rødland
James Main
Nils Bech
Silas Kjølmoen Henriksen

Filmet i Whitelight Studios, Studio#1

 

Kjøp “Look Inside” her:

http://j.mp/TripAbroad_Itunes | http://j.mp/TripAbroad_Spotify

Tableau Paper

15.02.2014 (10:01 pm)Postet av: – kategori: Foto,Inspirasjon,Mote  
Tags: ,

 

Hei alle WhiteLightStudiosblogg-elskere, og andre film-, foto- og moteinteresserte. Mitt navn er Kaja Dons Petrusson, vanligvis blogger for bloggnettverket Archetype.nu, og jeg sitter i skrivende stund på White Light Studios’ kontor, hvor jeg i dag har fått æren av å tilbringe onsdagen, i den anledning at det er tid for innsamlingsdag (a.k.a. OD-dag a.k.a. Plan-Elvebakken-dag). Jeg har derfor blitt satt på jobben å lage et lite gjesteinnlegg, i håp om at bloggen nå skal bli tatt i bruk igjen (vært en rimelig lang død-tid her, ser jeg). Men nok om meg, og tilbake til det interessante her:

 

Om du ikke har fått med deg lanserin3gen av den nye, norske motetidsskriften, Tableau Paper, er det jammen meg på tide. I oktober 2013, lanserte nemlig Tableau sin første utgave, kalt “I said”, som har skapt nysgjerrighet og et frisk pust i norsk motebransje. Tove Sivertsen er grunnlegger av avisen, med seg på lasset har hun  Silas Henriksen, Henia Gamborg, Christina Ledang,  Dimitri Kayiambakis og Postproduksjon. Resultatet er en fin balanse av crispy, kreative bilder og velskreven tekst (se bilder nedenfor fra første nummer, skutt av blant annet Tove Sivertsen, selv). Når så mange kreative og flinke mennesker er samlet under samme tak, kan jo ikke dette bli annet enn vellykket! Ekstra gøy er det jo også for White Light Studios i og med at mange av bildeseriene fra første nummer er skutt nettopp her i studio.

 

tableau_6_massimoleardini tableau_5_tovesivertsen tableau_4_kimjakobsento tableau_3_jannekevanderhagen tableau_1bilde 1 bilde 2 bilde 5

 

Fotografier fra bildeseriene i første utgave av Tableau, og backstage bilder fra cover-shooten de tok i White Light Studios. 

 

Tidsskriften er gratis, og kan hentes i utvalgte butikker (og her hos Whitelight) og frisørsalonger i både Oslo, Bergen og Stavanger. I Oslo finner du den forøvrig i F5 Concept Store (Øvre Slottsgate 5) eller i Adam & Evas mange lokaler. Ryktene sier at Tableau lanseres etter tur i de ulike byene; altså vil Bergen være location for utgave nr.2, som skal komme allerede nå om to uker (les: 28. Februar). Så hold øynene oppe for denne salige tidsskriften og skaff deg et eksemplar. Dette er nemlig verdt å få med seg!

 

I bokhylla: Nan Goldin

14.09.2013 (2:58 pm)Postet av: – kategori: bok,Bokhylla,Foto,Uncategorized  

Nan Goldin ble født i Washington DC  i 1953.

Goldin begynte å fotografere da hun var 15. I 1973 – fem år senere, satte hun opp sin egen utstilling som omhandlet byens homoseksuelle og transeksuelle miljø. Goldin graduerte fra School of the Museum of Fine Arts i 1977/1978 hvor hun hovedsaklig jobbet med den fotografiske prosessen Cibachrome.

 

Etter endt utdanning flyttet Goldin til New York hvor hun begynnte å dokumentere post-punk new-wave musikk scenen. Hun var spesiellt tiltrukket av  the Bowery områdets tunge narkotika subkultur: disse fotografiene, tatt mellom 1979 og 1986 utgjør hennes mest kjente arbeid The Ballad of Sexual Dependency — en tittel tatt fra en låt i Bertolt Brecht‘s Threepenny Opera. Disse bildene har vært med på å definere den såkalte snapshot-estetikken, og viser narkotika-bruk, vold, agressive kjærlighetshistorier og autobiografiske øyeblikk. De fleste av de som ble avfotografert til The Ballad of Sexual Dependency var døde før 1990-tallet, mange mistet livet til overdoser og aids dette inkluderte nære venner som hun fotograferte ofte.

ng4

 The Ballad of Sexual Dependency  er en visuell dagbok som viser problemene med intimitet og forståelse blandt hennes venner og kjærester som Goldin beskriver som sin “stamme”. Disse bildene beskriver en livsstil som var ladet og sydende med en rå appetitt for livet. Goldins frodige fargefotografier og oppriktige stil krever at betrakteren opplever bildenes intensitet rett på. Som hun skriver: “Real memory, which these pictures trigger, is an invocation of the color, smell, sound and physical presence, the density and flavor of life.” The Ballad of Sexual Dependency gir en detaljert dokumentasjon av Goldins liv  og viser en personlig odysse vell som en mer universell forståelse av de forskjellige språkene menn og kvinner snakker. Bokens inflytelse på fotografisk estetikk har fortsatt å gro og blitt klassisk for moderne fotografi.

Nan-Goldin_Nan-One-Month-after-Being-Battered_1984_spike-art-quarterlyjoana-avec-valerie-et-reine-dans-le-miroir-1999-nan-goldin1

nan-goldin-2

800px-Misty_and_Jimmy

Du kan se noe av Goldins seneste arbeid i utvalgte motemagasiner nå, med høst kampanjen hun har skutt for Dior Homme Fragrance 2013

I Bokhylla: Guy Bourdin

13.08.2013 (9:56 am)Postet av: – kategori: bok,Bokhylla,Foto,Mote,reklame  

Guy Bourdin, født Guy Louis Banarès, var en fransk motefotograf.

Han ble forlatt av sin biologiske mor i 1927 bare ett år etter at han ble født og deretter adoptert av Maurice Désiré Bourdin.

 

Da han var i militæret (1948-1949) fikk han sin første opplæring i fotografi som kadett i det franske luftforsvaret.  Tilbake til Paris etter tiden i forsvaret, bestemte han seg for å følge opp sin lidenskap for fotografi. Hans interesse lå på det surrealistiske utrykket og han bestemte seg defor for å oppsøke Man Ray . Etter å ha banket på fotografens dør utallige ganger og blit avvist av Man Rays kone Juliet, fikk han endelig komme inn på studioet og ble til slutt Man Rays protégé og gode venn. Som en veteran innen dada og surrealisme hadde Ray det perfekte utgangspunktet for å hjelpe Bourdin til å utvikle sin forståelse for narrativer og konseptuell kunst.

guy-bourdin-self-portrait-vogue-paris-march-1965

Hans første moteserie ble publisert i februarutgaven av Vogue Paris i 1955. Han jobbet for magasinet frem til 1987. Gjennom Vogue fikk han sin første reklamekampanje for skodesigneren Charles Jourdan som ble en fast kunde. Hans antropomorfiske komposisjoner og innviklede i scenesatte kampanjer var vidt kjennt og skapte store forventninger hos media.

Bourdin var en av de mest kjente mote- og reklame-fotografene i siste halvdel av det 20 århundre. Han delte Helmut Newtons smak for det kontroversielle og stiliserende, de sterke narrativene i bildene overgikk grensene for konvensjonell reklamefotografi. Ved å sprenge grensene markerte han begynnelsen på en ny type motefotografi. Bourdin jobbet for

Vogue og Harper’s Bazaar og gjorde reklamekampanjer for ChanelIssey MiyakeEmanuel UngaroGianni VersaceLoewePentax og Bloomingdale’s.

 

Guy Bourdin var en kort mann med en tynn liten stemme og hadde et rykte på seg for å være veldig kravstor.  Mørke hendelser omga han; hans mor forlot han som ettåring, selvmordene av både hans kone og to av hans kjærester og den dårlige og usympatiske måten han behandlet modellene sine.

Det er skrevet lite om hvilket kamera Bourdin brukte, det er sagt at han skal ha brukt et antikk storformat kamera men også at han var en digital fotograf og har også brukt et 35mm polaroid camera. Joe Eula’ en kjent mote illustratør, sier at Bourdin brukte “et gummi objektiv”.

Etter sin død ble Guy Bourdin sett på som en av de største motefotografene som har eksistert. Hans sønn Samuel Bourdin publiserte en bok med de beste printene av sin fars arbeid i 2001, boken heter Exhibit A.

Bourdin var den første fototgrafen som skapte et så komplekst narrativ for bare ett bilde. Sensuellt, provokativt, sjokkerende, eksotisk, surrealistisk og noen ganger illevarslende.

tumblr_mgf49llkzx1qcqxy5o1_12801519395358T1713

tumblr_mc4gj54kM01qbpdcto1_1280sofa legs

 

I BOKHYLLA: DIANE ARBUS

29.07.2013 (11:49 am)Postet av: – kategori: Bildeserier,bok,Bokhylla,Foto,Uncategorized  

Diane Arbus døde i 1971 i en alder av 48 år. Hun var allerede en betydningsfull fotograf, til og med en legende blandt seriøse fotografer. Men bare noen få av hennes fotografier var virkelig kjente. Hun er kjent for sine kvadratiske svarthvitt bilder av abnormale mennesker, eller mennesker viss normalitet virket avskyelig eller surrealistisk. Arbus syntes at kameraet kunne være “a little bit cold, a little bit harsh” men at dets gransking avduket sannheten. Arbus skal ha sagt at hun var redd for å bare være kjent som “The photographer of freaks” og akkurat denne frasen har blitt brukt gjentatte ganger for å beskrive henne.

e26d8e96975ebef072525668c6259a3d62f224

Rundt 1962 byttet hun fra et 35mm Nikon kamera som hun tok kornete rektangulære bilder med til et twin-lens reflex Rolleiflex kamera som produserte mer detaljerte kvadratiske bilder. I 1964 begynnte hun også å bruke et twin-lens reflex Mamiya kamera med blitz i tilleg til Rolleiflexen. Hennes metoder inkluderte å knytte sterke personlige bånd med subjektene sine og re-fotografere flere av dem over mange år.

I sine senere år tok hun en serie bilder av personer med psykisk utviklingshemning som viser en rekke utrykk og følelser. Disse bildene ble tatt med mykere lys enn hennes tidligere fotografier. Først mente Arbus at disse fotografiene var “Lyriske, møre og pene” men i juni i 1971 fortalte hun Lisette Model at hun hatet dem.

 

Arbus opplevde deprimerende episoder likt de hennes mor opplevde og disse episodene kan ha blitt verre da hun fikk symptomer på hepatitt. Arbus skrev i 1968, “I go up and down a lot” og hennes mann sa hun hadde ” voldelige humøsrvigninger” I juli 1971 tok hun sitt eget liv ved å injisere sovemiddel og skjære over pulsårene med barberblad. Marvin Israel, Arbus’ venn og kollega fant hennes kropp to dager senere i badekaret. Hun var 48 år.

 

I 1972 ble boken Aperture Monograph gitt ut, sammen med utstillingen på The Museum of Modern Art. Publikum så for forste gang bredden og styrken av hennes utrettelser.  Responsen var enestående. Boken var redigert og designet av maleren og fotografen Marvin Israel, og av hennes datter Doon Arbus. Deres mål med å produsere boken var å være så tro som mulig til standardene Arbus dømte sitt eget arbeid etter og måten hun ville det skulle bli sett på.

Fotoboken er annerkjent som en klassiker og bildene er fortsatt kontroversielle.

Diane-Arbus_-An-Aperture-Monograph

Woman-with-a-veil-on-Fifth-Avenue-NYC-1968-C-The-Estate-of-Diane-ArbusNorman Mailer skrev en gang: ” Det å legge et kamera i hendene til Diane Arbus er som å legge en fungerende granat i hendene på et barn”

Peter Schjeldal sa” En revolusjonerende fotograf viss ‘storhet’ fortsetter å bli missforstått”.Se også dokumentaren: “Masters of photography- Diane Arbus”

 

 

11335231_91858016326857